Om scouterna

Scouterna ger över 70 000 barn och unga chansen att uppleva äventyr tillsamman och växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör, vi är schyssta kompisar.

I Scouterna genomförs nästan all verksamhet i lokala föreningar – scoutkårerna.

Alla våra aktiviteter syftar till att scouterna ska utvecklas som individer och i grupp. Scoutingen utgår från 14 olika målspår. Vi använder scoutmetoden på våra möten och andra aktiviteter, med till exempel ”learning by doing”.  Läs mer här

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 6 år. Då är det familjescouting som gäller och en förälder deltar tillsammans med dig i alla aktiviteter.  Vartefter du blir äldre byter du avdelning och blir spårarscout, upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara hela livet.

Vad gör vi?

Vi har mycket fokus på friluftsliv med att elda, packa rätt, sova i tält, hantera kniv och mycket mer. Vi jobbar i mindre grupper, patruller, där vi lär oss samarbeta och ta ansvar. Alla avdelningar ordnar hajker (vandring eller paddling med övernattning) varje termin. På somrarna åker hela kåren på läger som vi själva ordnar eller som arrangeras av till exempel Södertörns scoutdistrikt.

Gå med i vår kår och testa scouting

Kontakta oss i kåren genom att göra en intresseanmälan nedan. Prova tre möten gratis, du kan börja när du vill under terminerna.

Scouterna bygger på frivilliga insatser därför ger vi förtur till barn vars vårdnadshavare engagerar sig. Fundera gärna på vilket av  nedan du är intresserad av:

○ Ledare
○ Stuggruppen
○ Materialgruppen
○ Valborgsgruppen

Alla insatser ger dig tillbaka i scouternas glädje, ett gott samhälle och känsla av samhörighet